Tadeusz Miciński to wizjoner, poeta, dramaturg i twórca oryginalnego systemu filozoficznego zwanego lucyferyzmem. Xsiądz Faust to jego opus magnum. Autor ukazuje w nim etapy wtajemniczenia i czyhające na adepta zasadzki, ale również wpływ, jaki człowiek budujący potęgę duchową wywiera na innych: nie tylko na bratnie dusze, ale i na istoty reprezentujące Biegun Cienia. Wstępnym warunkiem duchowego wzrastania jest zachowanie i kultywowanie wolności wewnętrznej
Życie na każdego z nas woła – Bądź mężem i nie idź za mną, jeno za sobą. Jeno za sobą. Bądźmy wolni i nieustraszeni, w niewinnej samorodności z siebie samych rośnijmy i kwitnijmy! – pisał Nietzsche w Wiedzy radosnej.
Tę samą myśl wyraża Piotr, skazany za działalność patriotyczną, w Hymnie banity: aby służyć narodowi trzeba najpierw stać się sobą. Ten młody ideowiec – członek partii, ma niebawem zostać skazany na śmierć na podstawie zeznań Kondora – byłego przywódcy podziemnej organizacji, który sprzedaje władzom carskim dawnych towarzyszy. Jednak judaszowe srebrniki mu nie wystarczają. Proponuje Piotrowi, że wycofa zarzuty w zamian za list polecający do jego siostry, która jako jedyna wie, gdzie został zakopany skarb organizacji.