Ta muzyka powstała z myślą o każdym, kto ceni sobie wartość odpoczynku, relaksu i odprężenia, tak ważnych w dzisiejszych czasach… Anglicy mają Mike’a Oldfielda, Francuzi Jeana Michela Jarre’a, a my mamy Andrzeja Rejmana.
Marek Gaszyński (1939−2023) – dziennikarz, prezenter muzyczny, znawca historii polskiej muzyki rozrywkowej, autor tekstów piosenek oraz książek o tematyce muzycznej.
Andrzej Rejman, warszawiak z urodzenia, jest kompozytorem muzyki rozrywkowej, ilustracyjnej, producentem muzycznym, improwizatorem i aranżerem. Zawodowo muzyką zajmuje się od początku lat 80. ub. w. (od tego czasu jego kompozycje są dostępne w fonotece Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie). Działa równolegle w kilku obszarach: komponuje muzykę dla filmu, radia i telewizji, piosenki oraz udziela się w sferze muzyki improwizowanej.
Jego twórczość instrumentalna pozostaje pod wpływem wielu nurtów muzyki rozrywkowej i jazzowej, stylistycznie sięga także do muzyki współczesnej, zwłaszcza w krótkich, improwizowanych utworach fortepianowych, które kompozytor nazywa Preludiami Dziennymi. Rejman łączy w nich swoje zainteresowania muzyką z pogranicza gatunków (muzyka improwizowana z użytkową i filmową).
Andrzej Rejman jest laureatem wielu nagród, począwszy od wyróżnienia za piosenkę Życie jest krzykiem do słów Sławomira Wolskiego w konkursie otwartym na piosenkę XXIV KFPP OPOLE 1987. Szczęśliwy dla artysty jest Polonijny Festiwal Multimedialny, który kilkakrotnie go uhonorował: w 2009 r. – II nagrodą za album Chopin na łące (wraz z Jackiem Bąkiem), w 2011 – I nagrodą za cykl 10 prezentacji multimedialnych Krajobrazy i muzyka, oraz w 2012 r. – III nagrodą ex quo za prezentację Impresje – Na moje wołanie nie odzywasz się (7M07). Jest to kompozycja z wykorzystaniem poezji Saliny Baniewicz, matki Antoniego Baniewicza (1923−1944), powstańca warszawskiego 1944, który zginął w ostatnim dniu walk na Żoliborzu.
Był także stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Stołecznego Warszawy.
Artysta bardzo precyzyjnie wyznacza swój początek kariery muzycznej – jest nim nagranie piosenki Poratuj mnie, ze słowami Małgorzaty Maliszewskiej na płytę Stanisława Wenglorza dla Polskich Nagrań (1985). W 1986 r. z wokalistką jazzową Grażyną Auguścik nagrał kolejne utwory do słów M. Maliszewskiej w aranżacji Janusza Skowrona, m.in. Nadchodzi niż, Lustro.
W latach 1987–1997 Rejman zaangażował się w nurt piosenki literackiej, komponując i nagrywając utwory do tekstów Leopolda Staffa, Władysława Broniewskiego, Marii Konopnickiej, Wincentego Pola, Cypriana Kamila Norwida, Jana Wołka, Stanisława Klawe, Magdy Żuk, Grażyny Orlińskiej i innych – na płyty autorskie: Magdy Żuk Najdalej i najbliżej, Jolanty Kaczmarek Ręce precz od snów, Juliana Mere Rap and Roll, a także pojedyncze utwory z m.in. Jolantą Literską, Małgorzatą Olszewską i Krystyną Ziemlańską.
Współpraca w latach 1992–1999 z Radiem S, Radiem ZET, Polskim Radiem oraz Fundacją Artyści-Artystom, zaowocowała setkami reklam z muzyką kompozytora.
Niezwykle znacząca dla rozwoju Rejmana okazała się znajomość z Jerzym Menelem. Napisał wówczas kilka piosenek do tekstów wspomnianego poety i tłumacza, oraz zaaranżował polskie wersje utworów Georgesa Brassensa, Jaromira Nohavicy, Boba Dylana i in. To właśnie Jerzy Menel dokonał jednego z pierwszych w Polsce przekładów wierszy Sary Teasdale.
W tym samym roku Rejman wraz z Ewą Górską i Rafałem Smolińskim założył zespół E.A.R., z którym koncertował prezentując własną twórczość do tekstów Sary Teasdale, Roberta Frosta, Emily Dickinson i in.
Równolegle do działalności estradowej artysta pisze utwory instrumentalne, w dużej części samemu je aranżując i produkując, a następnie licencjoncjonując wydawcom krajowym i zagranicznym: Chestnut Mills Musicraft (USA), Music2Hues (USA), Nightingale Music (Kanada), Paris Music (Polska), SITA (Polska), Metamusic Monroe Institut (USA), Flying Hands (USA), Selles (Polska), Polonia Records (Polska) i in.
W latach 2010–2012 na zamówienie Radia Berlin – Brandenburg (RBB) skomponował cykl krótkich utworów fortepianowych, wykorzystanych jako ilustracje reportaży radiowych. Nawiązał również współpracę z Wandą Szemioth, wdową po Kazimierzu Szemioth’cie, autorze tekstów, poecie i malarzu, co zaowocowało premierowymi piosenkami do słów zmarłego artysty, m.in w wykonaniu Magdy Fiałkowskiej i Karoliny Jankowskiej.
Spotkanie z Marią Hoffman, florystką, plastyczką, scenografką i tłumaczką zapoczątkowało cykl spotkań poetycko-muzycznych-multimedialnych w ramach projektu Przestrzenie spokoju, oraz wieczorami poetycko-muzycznymi realizowanymi na zaproszenie Zamku Królewskiego w Warszawie (Rok Władysława Sebyły), Fundacji Polski Podziemnej (Powstanie Warszawskie) i Muzeum Niepodległości w Warszawie (Święto Niepodległości).
Rejman jest współzałożycielem zespołu Le-Blue, współinicjatorem i pomysłodawcą (wraz z Rafałem Smolińskim) powołania multidyscyplinarnej, twórczej grupy artystycznej Flash Mob Orchestra.
Ostatnich kilka lat pracy artysty upłynęło pod znakiem fascynacji muzyką i piosenką francuską. Przyczyniła się do tego Kasia Sokołowska, romanistka, wokalistka, autorka francuskojęzycznych piosenek dla dzieci i dorosłych. Z jej inspiracji powstały dwa instrumentalne albumy Mon Coeur Qui Bat (2022) oraz Soleil et Nuages (2023), które kompozytor uważa za najważniejsze w swej dotychczasowej twórczości. Artysta jest bardzo aktywny w dziecinie muzyki improwizowanej, współpracując m.in. z Piotrem Mełechem, Mamadu Go Ba, Piotrem Dąbrowskim, Ewą Cichoń, Antoniną Nowacką, Tadeuszem Sudnikiem, Bogdanem Halickim, Maciejem Cierplińskim, Dominikiem Mokrzewskim, Indią Czajkowską, Elizą Paź, Mehdi Gholamim, Dariushem Rasoulim, Edwardem Sielickiem, Martinem Zorzano, Józwą Czyżem i innymi
Andrzej Rejman jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAIKS (1987), Stowarzyszenia Artystów i Wykonawców Polskich SAWP, Stowarzyszenia Producentów Muzycznych (Production Music Association), Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzyki Improwizowanej (International Society of Improvised Music). Był także członkiem Międzynarodowej Federacji Niezależnych Producentów Fonograficznych (F.I.P.I. – International Federation of Independent Phonographic Producers).
Z dużym sentymentem wspomina udział w Konferencji i Festiwalu Muzyki Improwizowanej w Château d’Oex (Szwajcaria, 2015), udział w Konferencji i Festiwalu Muzyki Improwizowanej ISIM w Minneapolis (Augsburg University, 2019), a także ostatnio – w European Intuitive Music Conference Bordeaux 2023.
Najnowsze zrealizowane projekty Andrzeja Rejmana to międzypokoleniowe działania muzyczne pt. Fonetyka Kina Niemego (2023) oraz płyta Soleil et nuages (2023).
Z twórczością i kompozycjami Andrzeja Rejmana można zapoznać się na stronach internetowych:
soundcloud.com/rejman-piano-music
andrzejrejman.bandcamp.com/music
open.spotify.com/artist/35HzhSOTuczFQHvhdqSbhW