
Czym jest pięć żywiołów Japonii? Koncepcja Godai (五大, dosłownie z j. japońskiego pięć wielkich), to fascynujący element filozofii i duchowości kraju kwitnącej wiśni, który odzwierciedla harmonię między człowiekiem, Naturą i Wszechświatem. Jej podstawowym założeniem jest życie w taki sposób, by zachować równowagę wszystkich pięciu żywiołów, gdyż ich balans prowadzi nas do zrozumienia świata i naszej w nim pozycji. Tymi pięcioma elementami są kolejno: ziemia (Chi), woda (Sui), ogień (Ka), wiatr (Fu) i pustka/nicość (Ku).
Godai w symboliczny sposób przedstawia rozmaite energie i świat przyrody, ale stanowi przede wszystkim podstawę duchowego rozumienia Wszechświata. Nie jest zatem jedynie opisem fizycznych elementów, które tworzą rzeczywistość, lecz uniwersalną teorią prezentującą różnorodne aspekty istnienia, zarówno w wymiarze materialnym, jak i duchowym.
Historia teorii żywiołów w Japonii

Godai ma swoje korzenie w Mahābhūta – buddyjskiej teorii pięciu wielkich elementów, które stanowią podstawowe elementy budowy Wszechświata, a są nimi: ziemia, woda, ogień, wiatr i eter. Po przeniknięciu do Chin (około II wieku p.n.e.) i adaptacji przez taoizm oraz konfucjanizm tej koncepcji, powstała teoria wuxing (pięciu przemian). Według niej, między elementami zachodzą ciągłe zmiany, a ujęte w pięciu symbolach żywioły, reprezentują powtarzające się cykle zmian w przyrodzie i Wszechświecie. Około XI wieku n.e. Japonia połączyła oba te systemy – Mahābhūta i wuxing – i dostosowawszy je do specyfiki japońskiej kultury oraz duchowości, doprowadziła do utworzenia tego, co znamy dzisiaj właśnie jako godai.
Pięć żywiołów

Chi (地 – ziemia) – jak nietrudno zgadnąć, reprezentuje solidność i otaczający świat fizyczny. Jest symbolem fundamentu i materialnego aspektu życia. Chi to również pragnienie stabilności, aby rzeczywistość pozostała niezmienna, a jeśli nie jest to możliwe, by istniejąca już harmonia, nie została zachwiana. Cechy ludzi związane z żywiołem ziemi to cierpliwość, pewność siebie, rozwaga i praktyczność. Buduje ona w człowieku poczucie równowagi, pielęgnuje nasz rozwój oraz utrzymuje nas w równowadze. W Naturze to góry, skały i kamienie najczęściej reprezentują ów żywioł, ale są nimi również kości i mięśnie stanowiące podstawowe elementy konstrukcji ludzkiego ciała.
Sui (水 – woda) – to z kolei płynność, zmienność i zdolność do adaptacji. Woda związana jest również z myślami, uczuciami oraz intuicją – ze względu na często nieoczywisty charakter tych zdolności. Jednak jedną z najważniejszych konotacji sui jest dążenie do oczyszczenia, które w kulturze Japonii pełni niezwykle istotną rolę, zarówno w sferze fizycznej, jak i duchowej. Oczywistym przykładem tego żywiołu będą rzeki, jeziora lub inne akweny wodne, jednak do tego zbioru przypisuje się również rośliny, ze względu na ich zdolność przystosowywania się do zmian środowiska oraz pór roku.

Ka (火 – ogień) – ucieleśnia energię, moc i przemiany. To element bardzo dynamiczny, reprezentujący pasje i popęd, które pchają nas do przodu. Stanowi iskrę dającą nam motywację do działania i rozwoju osobistego. Duchowo oznacza pragnienie realizacji celu i otwartość. Ogień w człowieku reprezentują zarówno metabolizm, gdyż to on zapewnia nam energię, a tym samym niezbędne naszemu ciału ciepło. Ka to również symbol przemiany materii i jej oczyszczenia. Stąd też, w czasie wielu świąt japońskich, takich jak O‑bon (trwające kilka dni święto zmarłych w buddyzmie japońskim) czy Kurama no Hi Matsuri (Święto ognia na Górze Kurama), rozpala się rytualne ognie, właśnie w celu oczyszczenia i regeneracji ducha.

Fu (風 – wiatr) – oznacza wolność, ruch, ale również ze względu na nieuchwytną naturę wiatru – niewidzialne siły kształtujące świat. Żywioł ten symbolizuje elementy niematerialne i przemijające w naszym życiu. Oprócz samych wiatrów, powietrza czy też dymu, fu reprezentuje także oddech i związane z nim procesy w ciele. Często kojarzy się go również z ludzkim intelektem, ekspresją i zdolnością do komunikacji, która – jak wiatr – pozwala nam poruszać się po świecie.

Ku (空 – pustka/nicość) – to zdecydowanie najbardziej tajemniczy żywioł. Istotą pustki jest drzemiący w niej potencjał, będący źródłem wszystkich możliwości. Reprezentuje rzeczy będące poza naszym codziennym rozumieniem, które tworzą otaczające nas zjawiska. To ucieleśnienie kreatywności, spontaniczności i pomysłowości. Z pustki rodzi się działanie poza schematem, co plasuje ku jako najwyższy z elementów. Dostrojenie się do niej pozwala nam czuć otoczenie inaczej niż tylko fizycznie, nierzadko bez angażowania podstawowych zmysłów.
Istotnym jest, aby pamiętać, że nadmiar któregokolwiek z godai prowadzi do zaburzenia harmonii w nas samych. I tak na przykład, nadmiar stabilności (ziemia) szybko przerodzi się w skłonność do bycia upartym, a zbytnia elastyczność (woda) doprowadzi do niezdecydowania.
Pięć żywiołów ma wiele przełożeń na sposób i styl życia w Japonii. Od praktyk duchowych, przez filozofię sztuk walki, aż po sztukę, literaturę czy nawet architekturę. Ta wielowymiarowa koncepcja pozwala w praktyczny sposób zrozumieć budujące Wszechświat elementy, jak również odnaleźć nasze własne w nim miejsce. Godai to symbol harmonii, do której powinniśmy w życiu codziennym dążyć.