Witamina B6 pozwala zapamiętać sny

Naukowcy z University of Adelaide (Australia) odkryli, że witamina B6 (obecna m.in. w ciecierzycy i bananach) może pomóc nam zapamiętać treść snów, z czym wiele osób, jak się okazuje, ma problem.


Badania przeprowadzono na 100 ochotnikach, którym przez 5 dni podawano przed snem duże dawki wspomnianej witaminy. 

Wyniki eksperymentu pokazują, że zażywanie B6 przyczynia się do poprawy procesów zapamiętywania snów. Nie wpływa natomiast na barwność marzeń sennych, ich dziwaczność, jak też fazy snu - stwierdził koordynujący badania dr Denholm Aspy.

Spora część ochotników, zanim wzięła udział w testach, miała trudności z przypomnieniem sobie marzeń sennych. U niektórych uległo to zmianie po regularnym przyjmowaniu 240 mg witaminy B6.

Moje sny były bardziej przejrzyste i łatwiejsze do zapamiętania. Nie traciłem ich z pamięci w ciągu dnia - przyznał jeden z pacjentów. - Sny stały się bardziej realistyczne - uzupełnił inny.

⇒ Czytaj NIEZNANY ŚWIAT w wersji elektronicznej!

Dr Aspy jest pewny, że badania, o jakich mowa, mogą przyczynić się do bardziej ekonomicznego wykorzystania stanu spoczynku. Jego zdaniem technika świadomego śnienia może stanowić dopełnienie terapii u osób zmagających się z traumą, lękami czy fobiami. Pierwszym krokiem na tej drodze jest właśnie zapamiętywanie marzeń sennych.

Witamina B6, która w istocie stanowi grupę kilku substancji chemicznych będących pochodnymi pirydyny, występuje także w ziemniakach, zbożu, mleku, serze i czerwonym mięsie. Jej niedobór wywołuje depresję, obniżenie sprawności umysłowej oraz stany zapalne nerwów. W dużych dawkach ma ona jednak działanie neurotoksyczne i może powodować poważne zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego.

Warto dodać, że zgodnie z opublikowanymi w 2013 r. wynikami badań zdolność do zapamiętywania snów może być ściśle powiązana z naszym... wyczuleniem na dźwięki. Okazuje się bowiem, że marzenia senne utrwalają się lepiej w pamięci ludzi, którzy budzą się w nocy częściej, do czego dochodzi zwykle z powodu dobiegających hałasów.

Więcej

Skomentuj na naszej grupie dyskusyjnej (Facebook)

Dlaczego warto spać?

Mozgi kobiet bardziej aktywne niż u męczyzn

W sprzedaży



Newsletter

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w Polityce prywatności.